קרן השתלמות — המוצר הפיננסי הכי טוב בישראל שרוב האנשים לא מנצלים כמו שצריך
אם היית צריך לבחור מוצר חיסכון אחד בישראל — קרן השתלמות היא כנראה הבחירה הכי טובה שיש.
פטורה ממס רווח הון. המעסיק מממן חלק. נזילה אחרי 6 שנים. ולמי שמבין — גם חיסכון פנסיוני נוסף לגמלאות. זה לא מוצר — זה מתנה.
איך זה עובד בפועל?
| מפקיד | שכיר | עצמאי |
|---|---|---|
| עובד | 2.5% מהשכר | עד 4.5% מההכנסה |
| מעסיק | 7.5% מהשכר (חינם!) | — |
| סה"כ | 10% מהשכר | עד 4.5% |
דוגמה מספרית: שכיר עם שכר 15,000 ₪ — המעסיק מפקיד 1,125 ₪ בחודש לקרן ההשתלמות שלו. זה 13,500 ₪ בשנה שמגיעים אליו — בלי שהוצא שקל מהכיס.
הפטור ממס — למה זה כל כך משמעותי?
על כל השקעה רגילה — תשלם 25% מס על הרווח. על קרן השתלמות עד התקרה — אפס.
בואו נמחיש: אם השקעת 200,000 ₪ וצברת 80,000 ₪ רווח —
| מוצר | רווח | מס | נטו בכיס |
|---|---|---|---|
| השקעה רגילה | 80,000 ₪ | 20,000 ₪ | 60,000 ₪ |
| קרן השתלמות | 80,000 ₪ | 0 ₪ | 80,000 ₪ |
הפרש של 20,000 ₪ — רק בגלל שבחרת את כלי החיסכון הנכון. השווה לפוליסת חיסכון ←
הטריק שעצמאים לא מכירים
עצמאי יכול לנכות את ההפקדה לקרן השתלמות כהוצאה מוכרת — כלומר לחסוך גם על מס הכנסה וגם על מס רווח הון.
עצמאי בשיעור מס של 30% שמפקיד 20,000 ₪ לקרן השתלמות — מקבל בפועל הנחה של 6,000 ₪ במס הכנסה. בנוסף לפטור ממס רווח הון בעתיד.
זה לא תכנון מס אגרסיבי — זה בדיוק מה שהמדינה מעודדת.
שאלות נפוצות
מתי ניתן למשוך את הכסף?+
לאחר 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה — הכסף נזיל לחלוטין וניתן למשוך ללא קנסות ופטור ממס. לפני 6 שנים — משיכה אפשרית אך חייבת במס.
מה קורה לקרן ההשתלמות כשמחליפים עבודה?+
הכסף נשאר שלך. ניתן להשאיר את הקרן פעילה (ממשיך לצבור תשואה) או לפתוח קרן חדשה אצל המעסיק החדש. מומלץ לאחד אחרי כמה שנים.
האם כדאי להשאיר בקרן אחרי שהיא נזילה?+
לרוב — כן. הכסף ממשיך לצמוח פטור ממס. אפשר להמשיך להשתמש בה כחיסכון לטווח ארוך, ולמשוך רק מה שנחוץ. זה כמו לגדל עץ — לא כורתים אותו ברגע שמפיק פירות.
איזה מסלול השקעה לבחור בקרן?+
תלוי בגיל ובטווח. מי שרחוק מנזילות — יכול לקחת יותר סיכון (מסלול מניות). מי שקרוב לנזילות ורוצה את הכסף בקרוב — כדאי מסלול מאוזן. מסלול מחקה מדד ישמש כברירת מחדל טובה לרוב.